Of ook wel : Wat doet een beginneling op het Nederlands Kampioenschap F3-Res
Om die vraag te beantwoorden moet ik me natuurlijk even voorstellen: Erik Pijnenburg, bouwjaar 1966, getrouwd en twee kinderen.
Mijn modelvlieg ”carrière” stamt uit de tijd dat ik een jaar of 10 was. Maar toen, zonder geld en met weinig steun vanuit de ouders, was vissen makkelijker dan leren bouwen en vliegen! Pas kort geleden heb ik de draad serieus opgepakt en afgelopen jaar mijn brevet Motor-A gehaald. En hoewel het besturen van een motorkist en het vliegen van figuren me niet tegen staat, kwam ik er achter dat ik alleen daaruit niet genoeg voldoening haal. En met die gewaarwording is de zoektocht begonnen.
Die zoektocht leidde er uiteindelijk toe dat ik de RES-clinic in Soest heb bijgewoond. Dat was een openbaring!
Wat is er zo leuk?
Het vliegen: Starten met een elastiek en zweven. Dus beheersing, in de vorm van goed kijken en niet teveel input geven.
De sfeer van de mannen onderling: Elkaar helpen om beter te worden. Ook een concurrent wordt geholpen met goed advies en waar nodig materiaal
Het redelijk gelijke materiaal: zeer beperkt wat betreft het dure carbon, vooral veel balsa. Een maximum van 2 vliegtuigen, maar 1 is genoeg.
Kortom een klasse waarin je jezelf kunt meten met anderen. Zonder enorm budget (Ik heb 2 studerende kinderen) en waarbij je hulp krijgt van medepiloten om beter te worden (immers ben ik beginneling).
Nu ben ik zelf niet van het onvoorbereid ergens aan starten, maar heel moeilijk ging het niet.
Tijdens de clinic: Hulp bij de eerste trim afstellingen en handstarts. In ongeveer 5 starts van voor het eerst aan een elastiek starten, naar een goede starthoogte en een redelijke vlucht. Nee, niet redelijk als in: “ik kan het”. Meer: “ik stort niet neer, maar wat vlieg ik onrustig”! Overigens zijn tijdens de clinic de doellandingen niet aan de orde gekomen. Dat is nog wel een ding op zich.
De ervaring bij de clinic was zo positief dat ik daarna een keer ben gaan kijken bij een van de laatste wedstrijden van 2019. Daar werd meteen duidelijk dat dit een “teamsport” is waarbij iedereen elkaar helpt. Het veld wordt samen opgebouwd en als nodig samen aangepast.
Als je niet vliegt zijn er lijnen te halen en is er te coachen en tijden op te nemen. Dus een team is minimaal 3 personen (nee, aan mij hebben ze dan nog niet veel als coach. Maar de betere piloten vinden dat niet zo erg. Die kunnen het alleen en geven, als je oplet, eigenlijk meteen instructie zodat jij weer beter wordt!). Je hoeft je niet te vervelen. En met het vliegen van een paar vluchten en de hulp aan anderen ben je dan de hele dag druk genoeg.
De laatste wedstrijd van het jaar was mijn agenda leeg genoeg om een keer mee te doen. En ik heb genoten! Ik vloog zo goed als ik vooraf verwachtte (stijf laatste geworden, maar niet in alle ronden als laatste in de uitslag, dat viel me mee) en ik heb veel geleerd. Vooral dat er heel veel te leren valt. Een ervaren zweefvlieger zal misschien geen problemen hebben met het vinden van thermiek. Ik heb dat nog wel. Maar de doellanding is voor de meesten een discipline op zich. Al was het alleen maar omdat je recht op jezelf af vliegt en een meter of 5 a 10 voor je een stip hebt waarop je de neus van het vliegtuig stil wil hebben liggen. Enige koelbloedigheid is wel gewenst!
Na deze wedstrijd kon ik alleen maar zeggen: “volgend jaar ben ik er bij”.
Niet omdat ik zo goed ben, zeker niet! Maar dat komt misschien nog wel. Nee, Ik doe dat alleen maar omdat het gewoon leuk is!
Even wat algemene informatie:
Voor degene die het nog niet weten of geraden hebben: RES staat voor Rudder Elevator Spoiler, dus hoogte- en richtingsroer en een remklep.
2 meter span is maximum. Geen telemetrie toegestaan.
Overigens kan/mag het ook allemaal zonder remklep. Dat is wel wat moeilijker, maar zeker goed genoeg om een keer te proberen. Dus een heleboel “ouderwetse” zwevers kunnen meedoen.
Er zijn veel bouwpakketten te koop, de meeste onder de €200,00.
Voor iedereen die (een klein beetje) interesse heeft kan ik twee dingen aanbevelen:
Kijk eerst op de site www.f3res.nl voor de regels en ideeën over de mogelijk te gebruiken vliegtuigen. Kom kijken bij een wedstrijd of doe mee aan een clinic, (voorlopige) data staan op de site.
Wees niet verlegen: Als ik het kan, kun jij het ook!